ОСНОВНІ ЕЛЕМЕНТИ ПРОФОРІЄНТАЦІЙ



Розглянемо елементи профорієнтації:
   1.Професійна інформація — це система заходів нагромадження й по­ширення відомостей про зміст та перспективи сучасних професій і ви­моги, що висуваються до особи, яка бажає їх одержати, форми й умо­ви оволодіння різними спеціальностями, можливості підвищення про­фесійно-кваліфікаційного рівня, стан і потреби ринку праці, формування професійних інтересів, намірів та мотивації особи.
   2.Професійна консультація – це науково-організована система взаємодії психолога-профконсультанта та особи з метою допомоги у виборі або зміні професії чи виду діяльності на основі вивчення індивіду­ально-психологічних характеристик, особливостей життєвої ситуації, професійних інтересів, нахилів, стану здоров'я особи з урахуванням потреб ринку праці.
 3.Професійний добір — це система профдіагностичного обстеження особи, спрямована на визначення конкретних професій, найбільш при­датних для неї.
Професійний відбір — це система профдіагностичного обстеження особи, спрямована на визначення ступеня її придатності до окремих видів професійної діяльності згідно з нормативами.
Професійна адаптація — це комплексна система заходів, поклика­на сприяти пристосуванню особи до психологічних та організаційно-технічних особливостей професійної діяльності на виробництві, її про­фесійному становленню.
      Профорієнтаційну роботу виконують підрозділи державної служби зайнятості. Окремі її елементи застосовуються в дошкільних, загальноосвітніх, професійних та вищих навчальних закладах, системі післядипломного навчання та військкоматах. Останнім часом більше приділяється уваги профорієнтації осіб з обмеженою працездатністю.
     Система профорієнтації покликана забезпечити свідомий вибір про­фесії всіма групами населення. За даними наукових досліджень проф­орієнтація сприяє підвищенню продуктивності праці (залежно від га­лузі на 10-30 %), скороченню плинності кадрів (на 20-25 %), знижен­ню аварійності і травматизму (на 35-45%), подовженню періоду працездатності (на 8-10 %), а також зменшенню кількості відрахувань учнів з професійних навчальних закладів (у 3-4 рази).
До 1996 р. у кожному регіоні України функціонували центри проф­орієнтації, а в більшості міських і районних центрів зайнятості, де працювали дипломовані психологи та профорієнтатори, професійно-кваліфікаційні пункти.На жаль, у 1996 р. всі ці центри було закрито. Дехто із спеціалістів був переведений до відділів професійного навчан­ня і профорієнтації відповідних центрів зайнятості, а значну їх кількість було скорочено і нині кваліфіковані фахівці з питань профорієнтації працюють у посередницьких комерційних структурах, що надають по­слуги у працевлаштуванні і професійній орієнтації.
Хоча в останній редакції ст. 18 Закону України "Про зайнятість насе­лення" у структурі державної служби зайнятості передбачаються центри профорієнтації населення, фактично їх не існує, а цей запис зроблено у надії на кращі часи, коли економічна ситуація у країні, надходження коштів до Державного фонду сприяння зайнятості населення уможлив­лять створення таких спеціалізованих органів служби зайнятості.
Останнім часом обсяг роботи щодо професійної орієнтації значно збільшився. У 1998 р. з метою розширення інформації про обрані про­фесії, забезпечення правильного підбору роботи з урахуванням відповідних здібностей громадян державною службою зайнятості без­коштовні профорієнтаційні послуги було надано майже 1,4 млн чол. Порівняно з 1997 р. чисельність громадян, що скористалися профінформацією, профконсультаціями, взяли участь у профвідборі, збільшилась у 1,6 раза, а в Автономній Республіці Крим, Волинській, Кіровоградській, Миколаївській, Полтавській, Харківській та Черкаській областях, м. Се­вастополі — у 2,0-3,3 раза. Обсяги наданих послуг з профорієнтації збільшилися в усіх регіонах. Так, у 1996 р. 37 % зареєстрованих службою зайнятості громадян було охоплено профорієнтаційними послугами, у 1997 р. – 35,8 %, у 1998 р. – 43 %, в 2000 р. – 44,7 %. Динаміка цього показника свідчить про постійне зростання значення профорієн­таційної роботи в діяльності служб зайнятості.
Крім незайнятого населення до служби зайнятості за профорієнта­ційними послугами звертаються особи, що навчаються у навчальних закладах різних типів, громадяни, що перебувають у вимушених адмі­ністративних відпустках або працюють у скороченому робочому ре­жимі, працівники підприємств, на яких тривалий час не виплачується заробітна плата. У 1998 р. профорієнтаційними послугами служби зай­нятості скористалося 487,5 тис. таких осіб.

Комментариев нет:

Отправить комментарий